Virale marketing. Wat is dat nou weer? Virale marketing is de online variant van mond-tot-mond reclame. Uit recent onderzoek van Sharpe Partners van 2006 blijkt dat consumenten bereid zijn uw boodschap via e-mail door te sturen. Mits goed uitgevoerd, kan virale marketing in een korte periode tegen lage kosten een enorm publiek bereiken. Maar waar moet u op letten bij het opzetten van een virale campagne?
Marketing als een virus
Bij virale marketing is de online consument het marketingkanaal; marketeers proberen consumenten ertoe te bewegen commercieel getinte boodschappen via het internet onder elkaar te verspreiden. Bij succesvolle virale marketing neemt de groep ontvangers van de boodschap exponentieel toe, vergelijkbaar met de verspreiding van een virus.
Gouden regels
Zolang de boodschap als relevant en/of vermakelijk wordt beschouwd is de internetter best bereid tot doorzenden. Maar waar moet u nu op letten bij een succesvolle virale campagne:
1. Zorg voor humor/vermaak
88% Van de ondervraagde consumenten deelt humoristische content (video, afbeeldingen, strips, etc.) via het internet. Een humorvolle virale campagne zal de kansen op succes drastisch doen toenemen.
2. Wees actueel
Haak aan op onderwerpen waar iedereen het over heeft. Wees echter wel snel; inspelen op een gebeurtenis die te ver in het verleden ligt werkt averechts.
3. Betrek niet teveel mensen bij de ontwikkeling
U doet er goed aan een klein team creatievelingen verantwoordelijk te maken voor virale campagnes. Zorg vooraf voor een goede briefing (wat wilt u uitstralen, wat absoluut niet) en laat het team snel actie ondernemen.
4. Zorg voor een lontje
Om de virale campagne te starten, heeft u een ontsteker nodig. Schakel daarom uw eigen medewerkers, vrienden en familie in voor de verspreiding van de campagne. Als 100 medewerkers het virale bericht naar 50 bekenden doorzenden zit u al op 5.000 ontvangers.
5. Vermijd associaties met SPAM
Voorkom dat uw virale e-mail campagne wordt beschouwd als ongewenst en vervelend. Herinner gebruikers er daarom aan de het virale bericht alleen door te sturen naar bekenden van wie zij denken dat zij het zullen waarderen.
6. Bepaal de doelstelling van de campagne
Bedenk vooraf wat u wilt bereiken. Is dit louter naamsbekendheid of wilt u dat de ontvangers van uw virale bericht ook actie ondernemen? Vergeet in het laatste geval niet op uw virale actiesite of in de virale mail ook een duidelijke link te plaatsen naar ‘vraag nu aan’ of ‘schrijf nu in’.
7. Overdrijf het niet
Probeer niet te vaak virale campagnes te lanceren. Alleen de beste ideeën groeien uit tot een succes. Vermoei uw doelgroep niet met halfbakken probeersels, maar wacht rustig af tot u op het juiste moment de juiste boodschap gevonden heeft.
U staat nog slechts een ding te doen: houd dit artikel niet voor uzelf maar verspreid het onder al uw kennissen, vrienden en collega’s!
Bron: Jungle rating