Netwerken zijn een must voor iedere ondernemer. Het draait hierbij om het leggen en onderhouden van contacten die u verder kunnen helpen. Zo blijken de meeste opdrachten nog steeds binnen te komen via- via. Maar netwerk helpt u ook aan contacten binnen een nieuwe branche of doelgroep, en kan verfrissende ideeën en sparringpartners opleveren bij lastige problemen.
Vrienden
Een netwerk bestaat niet alleen uit mensen die bekend zijn via een formeel verband als een beroepsvereniging of netwerkorganisatie. Ook uw familie, vrienden, kennissen, buren, oud-collega’s etc. zijn lid van uw netwerk. Vaak is werk en privé zo verweven, dat u regelmatig gebruik kan maken van deze informele contacten.
Doel
Voordat u begint met netwerken is de wijs na te denken wat u wilt bereiken met het netwerken.
Als uw doelstelling helder is kunt u:
– gerichter met anderen praten
– nieuwe contacten makkelijker categoriseren
– vragen concreter formuleren.
Als u weet wat u wilt, komen interessante weetjes en contacten van de netwerkpartner vaak als vanzelf naar boven.
Vertrouwen
De basis van een goed netwerk is vertrouwen. Het doel is het delen van kennis, informatie en contacten. De crux is dat u weet wat u wilt bereiken en hoe u uw netwerk gebruikt, onderhoudt en uitbreidt. Daarvoor kunt u een lijstje maken met zaken die u de komende tijd wilt realiseren.
Bijvoorbeeld:
– behoefte peilen van het aanbod van een nieuwe dienst/product
– jezelf bekend maken binnen een doelgroep
– informatie inwinnen over een bepaald onderwerp
– nieuwe opdrachten vinden
Geven en nemen
Bij netwerken gaat het om geven en nemen. Het is de bedoeling dat u ook mensen in uw netwerk helpt aan informatie en nieuwe contacten. Eigenlijk heeft iedereen een netwerk. De kunst is er optimaal gebruik van te maken: leg de juiste contacten, onderhoud ze en zorg ervoor. Want als de tijd komt dat u contacten nodig, dan kunt u een beroep doen op het netwerk.
Bron: Lancelots Academy