Een marktonderzoek kan een nuttige methode voor een onderneming zijn om marketingvragen te beantwoorden.
Bestaat er een markt voor mijn nieuwe product? Wat is het imago van mijn bedrijf? Waarom slaat mijn ene product/dienst beter aan dan het ander of waarom daalt of stijgt mij afzet ineens. Allemaal vragen waarin een marktonderzoek helderheid kan een verschaffen.
Een marktonderzoek omvat het systematisch en objectief verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens voor het nemen van marketingbeslissingen. Systematisch houdt in: volgens een tevoren opgesteld plan. Zo’n marktonderzoekplan beschrijft welke methoden en technieken er gebruikt worden om te komen tot een objectief resultaat. Om het objectieve te waarborgen is het verstandig het marktonderzoek uit te besteden aan derden. Zelf bent u immers (te veel) emotioneel betrokken bij uw product of dienst.
Een belangrijke factor bij het slagen van een marktonderzoek is het formuleren van de juiste probleemstelling. Check hierbij wel eerst of uw marketingmix goed functioneert; bijvoorbeeld is mijn prijs niet te hoog, adverteer ik wel voldoende of voldoet mijn product nog wel aan de eisen van de consument. De probleemstelling leidt weer tot de informatiebehoefte, dus in welke richting het onderzoek gaat.
Als er is vastgesteld welke informatie er nodig is, wordt er gekeken naar de manier waarop deze verkregen kan worden. Boren we een databank aan, is er intern voldoende informatie, moet er worden geënquêteerd – telefonisch, schriftelijk of via interviews. Of moet er worden geobserveerd of zelfs geëxperimenteerd om de juiste gegevens boven tafel te krijgen.
Als alle informatie binnen is worden de gegevens geanalyseerd, geïnterpreteerd en vastgelegd in een verslag. Daarna is uw onderneming weer aan zet om met de conclusie van het rapport uw marketingbeleid wel, of misschien juist wel niet bij te sturen.
Bron: prof. dr. B. Verhage