Elke onderneming wenst in commercieel opzicht dat er zoveel mogelijk van haar producten/diensten worden afgenomen. Het spreekt voor zich is dat uw potentiële afnemers van uw bestaan op de hoogte moeten zijn. Bij een tweede kennismaking is het van belang dat uw doelgroep u meteen herkent.
Herkenbaarheid is voor een organisatie van levensbelang in de strijd om de gunst van de klant. De herkenning is gebaseerd op het uitstralen van een eenduidig beeld in gedrag, communicatie en symboliek van de organisatie. Het beeldmerk en de huisstijl maken deel uit van de symboliek.
De huisstijl kan, naast het beeldmerk of logo bestaan uit de huiskleuren en/of huisstijlelementen.
Onder huisstijlelementen vallen bijvoorbeeld vlakken, kaders of curven.
Niet alleen komt de huisstijl tot uiting in toepassing op briefpapier, folders en brochures. Ook gebouwen, auto’s, serviesgoed, relatiegeschenken, bewegwijzering en werkkleding zijn huisstijldragers.
De meeste organisaties hanteren één beeldmerk en één huisstijl, zoals Shell, Philips.
Bedrijven die werken met een aantal merken die geen relatie met elkaar of met het moederbedrijf hebben, geven vaak de voorkeur aan een merkgerelateerde beeldmerk en huisstijl. Denk hierbij aan de talloze merkproducten van Unilever of Henkel.
Functie van de huisstijl
De huisstijl heeft twee functies:
a. bijdragen aan de herkenbaarheid van de organisatie
b. deze te onderscheiden van andere organisaties.
Het is noodzakelijk dat iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van de huisstijlregels. Uiteraard binnen het eigen taakgebied. Een secretaresse heeft andere informatie en instrumenten nodig dan een wagenparkbeheerder of de communicatiemedewerker. Zo kan worden voorkomen dat de huisstijl op verschillende manieren wordt toegepast.
Bij de ontwikkeling van een beeldmerk of huisstijl moet de vraag worden gesteld of de huisstijl visueel symbool staat voor de gewenste uitstraling en of het deze ondersteunt. Daarbij moet bij de ontwikkeling niet alleen naar het esthetische- of vormgevingsaspect worden gekeken. Ook dient men rekening te houden met eventuele technische eisen (materiaalsoort, gewenste levensduur en invloeden van weer en licht) van de huisstijldragers.
Daarnaast moet ook worden gelet op de functionele eisen. Ondersteunt de symbolische betekenis de gewenste uitstraling en is er rekening gehouden met wensen en behoeften vanuit de dagelijkse praktijk?
Huisstijlhandboek
Is de huisstijl eenmaal bepaald dan worden de richtlijnen vastgelegd in een huisstijlhandboek. In dit handboek staan de regels voor de toepassing op de verschillende huisstijldragers waaronder handelsdrukwerk, advertenties, presentaties, internet/intranet, badges, bedrijfskleding, tentoonstellingen/beurzen, verpakkingen enzovoorts.
Een huisstijl ontwerpen is één, de huisstijl onderhouden is twee. Doorgaans gaat alle aandacht uit naar het ontwerp en de implementatie, waarmee niet geringe investeringen zijn gemoeid. Het bewaken en onderhouden van de huisstijl schiet er in het vervolg vaak bij in. Om een consistente visuele huisstijl ook op termijn te waarborgen is het zinvol de bewaking en naleving van de richtlijnen uit te besteden aan de leverancier of het ontwerpbureau wanneer dat binnen de organisatie niet mogelijk is.
Een consistent en duidelijk herkenbare huisstijl vormt een belangrijk instrument in de communicatie met uw doelgroepen.
Bron: ‘Huisstijlmanagement: de verankering van de huisstijl in de organisatie’, Annette van den Bosch