Littel Communicatie PR & Reclame

  • home
  • bureau
  • Projecten
  • nieuwsbrief
  • artikelen
  • contact
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

De zin van een goede presentatie

U kent dat misschien wel: u gaat voor het eerst naar een klant om uw bedrijf te presenteren. De klant leunt achterover en zegt of denkt: laat maar zien. En u begint… waarmee? Het zou eenvoudig zijn als u op dat moment een koffertje met kralen en spiegels heeft, of een bak met borstels en wasknijpers. Of u was een jonge kunstenaar met een hele grote portfolio map, vol met uw mooiste kunstwerken. Echter, dat alles heeft u niet. U staat of zit met lege handen en met een mond vol tanden. Uw oplossing is: een goede en handzame (al dan niet digitale) presentatie.

Wat zou het toch mooi zijn als u bij uw acquisitiegesprekken een mooie kleurenmap heeft, gevuld met een algemene brochure en een hele reeks product- en referentiefolders. Of een boekwerk of productcatalogus. Heel mooi, maar peperduur. We willen het graag voor u maken, maar de kosten kunnen wel eens zwaar op uw bedrijfsresultaat drukken. Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden.

Als u beschikt over een beperkt budget, zal u efficiënt met uw middelen om moeten gaan. Uw algemene brochure om een totale indruk van uw bedrijf weer te geven hoeft tegenwoordig niet meer zo duur te zijn, als de productie op de goede manier wordt aangepakt. U kunt ook denken aan specifieke ‘flyers’, die aandacht schenken aan deelgebieden. Voorwaarde is dat u geen enkele concessie zult moeten accepteren aan de kwaliteit, want die bepaalt uw uitstraling. Knip- en plakwerk valt daarom af te raden.

Een wat uitgebreidere manier is het samenstellen van een mapje met daarin bijvoorbeeld uw algemene folder, aangevuld met specifieke informatie. Dat zou ook kunnen op uw standaard briefpapier. Voorwaarde is dat de delen samen een consistent geheel vormen, niet alleen qua inhoud, maar ook voor wat betreft de wijze van presentatie. Het gaat met name om uw uitstraling. U kunt het binnenhalen van die belangrijke nieuwe klant wel vergeten als u met broddelwerk komt.

Voor het geval u al een website heeft, kunt u die inzetten bij uw eerste bezoek. Het zou handig zijn als de nieuwe relatie de site al heeft gezien voor u komt. U kunt daarvan echter niet zeker zijn. U kunt de hele site meenemen op een diskette, cd-rom of zo’n handig digitaal visitekaartje. Maar als er geen pc op de locatie aanwezig is, staat u feitelijk met lege handen. Als u heeft afgesproken in een restaurant, kunt u deze aanpak helemaal vergeten. U bent dan aangewezen op voornoemde traditionele manier van presenteren. U zou echter ook een laptop mee kunnen nemen.

De laptop heeft voor presentaties een hele nieuwe wereld geopend. Waren ze voorheen peperduur, tegenwoordig zijn ze betaalbaar. U kunt zelfs een laptop huren voor een dag of een week. Als de accu is volgeladen kunt u ten behoeve een of twee relaties schitterende mogelijkheden benutten, inclusief geluid en videobeelden. Als u de middelen daartoe niet heeft, kunt u in eerste instantie volstaan met uw website op de harde schijf van de machine te zetten. Echter, dat is volkomen overbodig als de relatie de site al heeft gezien.

Er zijn verschillende manieren om met alternatieven te komen. U kent ongetwijfeld de ‘Powerpoint’ of aanverwante presentaties. Die zijn heel geschikt voor een persoonlijke aanpak. U kunt vooraf de boodschap overdenken en formuleren. En u kunt de presentatie op maat (laten) maken. Ook hier is de voorwaarde: inhoud en wijze van presentatie moeten kwaliteit en consistentie uitstralen. Slordigheden en onduidelijkheden werken tegen u. En een verkeerde indruk is snel gewekt.

U kunt met digitale technieken heel ver gaan. Er zijn schitterende methoden en middelen voorhanden, waarmee u in principe alles zou kunnen tonen voor individuen en voor kleine en grote groepen. Wij blijven benadrukken dat kwaliteit een eerste vereiste is, anders werkt de hele moderne techniek tegen u. Bovendien zult u aandacht moeten schenken aan u eigen persoonlijke wijze van presenteren. Als u een prachtige multimedia show op uw laptop heeft staan en u staat daarnaast te stotteren en stamelen, bent u nog niets opgeschoten. In elke facet van uw presentatie willen wij u graag adviseren en assisteren.

Ons adres

Littel Communicatie PR & Reclame
Braamsluiper 41
3435 BB NIEUWEGEIN

Contactgegevens

Telefoon: (030) 604 12 35
Mobiel: 06 51 42 09 98
E-mail: info@littel.nl

SOCIAL MEDIA

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Copyright © 2025 · Littel Communicatie PR & Reclame · Disclaimer· Privacyverklaring