Waarom blijft die ene klant u steeds trouw? En waarom ziet u een andere klant na één keer nooit meer terug ondanks zijn positieve respons? Naast het feit dat u goede producten of diensten levert zit het hem vaak in uw persoonlijkheid. De ‘P’ van persoonlijkheid, naast de vier P’s in de marketing (product, prijs, plaats en promotie). Met name blijkt de ‘P’ van persoonlijkheid voor ondernemingen in het MKB een sleutelrol tot succes te vervullen.
Om uw persoonlijkheid meer te benutten een aantal tips.
Tip 1: Zoek de klik
Zoek uit wat de hobby’s of interessevelden zijn van uw klant. Daar kunt u in een informele start van een zakelijke bespreking makkelijk naar vragen. Zorg zelf dat u op de hoogte bent van het laatste nieuws en de actualiteiten zodat u naast vakinhoud iets hebt om over te praten.
Tip 2: Wees oprecht
Wees oprecht in alles wat u zegt en doet. Als u belangstelling veinst valt u al snel door de mand.
Tip 3: Geen klik
Als er géén klik is, probeer dan niet koste wat het kost uw klant te behouden. Dat bespaart u veel energie en uiteindelijk verlaat de klant u toch. Richt uw energie liever op (potentiële) klanten waar het wel mee klikt.
Tip 4: Laat u zien
Profileer uzelf zoveel mogelijk. Ga naar nieuwjaarsrecepties, word lid van ondernemersverenigingen en netwerk te pas en te onpas. Laat geen mogelijkheid onbenut om te wijzen op uw bedrijf en uw visie op het ondernemerschap. Bied uzelf geregeld aan als spreker of discussieleider bij forums en congressen. Of zet u zelf in de kijker door het leveren van bijvoorbeeld een sportieve prestatie.
Tip 5: Ik ben de baas
Straal uit dat u de baas bent van uw toko. Klanten doen graag zaken met de spil van het bedrijf. Zo hebben zij één vaste factor die ze kennen, die weet wat zij willen en die ter plekke beslissingen kan nemen.
Tip 6: Informeer
Houd uw klanten op de hoogte van ontwikkelingen in het bedrijf, door het geven van persoonlijke aandacht en het ontwikkelen van producten en diensten die rechtstreeks gericht zijn op de situatie van de klant.
Tip 7: Koester uw relatie
Heb oog voor de persoonlijke omstandigheden van uw klant. Laat wat van u horen bij bijzondere gelegenheden en informeer geregeld of het thuis ook allemaal goed gaat.