Een nieuwsbrief is een periodieke uitgave door een organisatie; een communicatiemiddel dat steeds vaker wordt inzet. Veel ondernemingen besluiten tot de uitgave van een nieuwsbrief om uiteenlopende redenen die hieronder worden beschreven.
Een nieuwsbrief kan zowel intern als extern gericht zijn. Als een nieuwsbrief alleen intern gericht is noemen we het een personeelsblad. De nieuwsbrief zoals die van ons bureau is gericht op externe contacten. De functie van Cicero@com is voornamelijk het informeren en interesseren van onze doelgroep over zaken die met ons vakgebied te maken hebben. Daarnaast schept het een band tussen ons bureau en onze doelgroepen.
Een nieuwsbrief kan ook andere functies hebben. Bijvoorbeeld een pr-gerichte nieuwsbrief zoals die van luchthaven Schiphol. Schiphol komt regelmatig in de publiciteit vanwege de geluidsoverlast. Middels hun nieuwsbrief vragen zij begrip en kunnen zij hun positie uiteenzetten. De directe omgeving van de luchthaven en de reizigers vormen bij deze uitgave de doelgroep.
Ook kan de nieuwsbrief fabrikantgericht zijn. Hierin staat vooral nieuws over de organisatie zelf, zoals aan welke beurzen wordt deelgenomen, welke werken er zijn uitgevoerd en research. De doelgroep is breed: iedereen die belang heeft bij het bedrijf.
Daarnaast kennen we de voorlichtingsgerichte nieuwsbrief. Het belangrijkste doel hierbij is het verklaren en toelichten van het beleid van de organisatie. Deze variant zien we veel bij overheidsinstellingen.
Maar de meest bekendste nieuwsbrief is de product- of assortimentsgerichte nieuwsbrief. De klanten van de organisatie vormen hierbij de belangrijkste doelgroep. Het blad brengt informatie over product of dienst die het bedrijf levert en wordt geschreven vanuit de behoefte van de lezer. Vragen zoals; welke dienst kunnen we nog eens uitleggen, welke productinformatie is relevant voor optimaal gebruik van het product, welke ontwikkelingen zijn er op de markt etc. komen aan bod. Maar er kunnen ook human-interest verhalen in staan.
Een nieuwsbrief is een makkelijke wijze om periodiek contact te hebben met je doelgroep zonder dat het veel tijd in beslag neemt. Tevens dwingt het de onderneming hun producten en diensten regelmatig onder te loep te nemen vanuit het oogpunt van de klant. Op deze manier is de nieuwsbrief een uitstekend hulpmiddel om de onderneming scherp en fris te houden!
Bron: professionele bedrijfscommunicatie, Henk van Ommen en Ellen van Kuppenveld